وبلاگ

راه های درمان مشکلات پوستی

پوست ابتدایی‌ترین لایه دفاعی بدن در مقابل انواع تهدیدات و بیماری‌هاست. باید به پوست بدن توجه بسیاری داشت. زیرا اگر پوست بدن دچار مشکل شود ممکن است نتواند نقش دفاعی خود را در برابر مریضی‌ها به‌درستی انجام دهد و کل بدن را دچار اختلال کند. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا شما عزیزان را با راه های درمان مشکلات پوستی آشنا کنیم. بیماری های پوستی به تمام حالات غیرعادی پوست نظیر تحریک‌پذیری بالا و ملتهب شدن و… تقسیم می‌شود. اغلب بیماری‌های پوستی باعث ایجاد بثورات یا تغییرات ظاهری بر روی پوست می‌شوند. اگر شما نیز درگیر چنین مشکلاتی هستید، بهتر است ادامه مطلب را دنبال کنید.

شایع‌ترین مشکلات پوستی و راه های درمان آن
برخی از مشکلات پوستی زودگذر هستند و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. دسته دیگری از مشکلات اما ممکن است بهبودشان کمی طولانی شود. برخی از مشکلات و راه های درمان مشکلات پوستی به‌قرار زیر است:

۱. خال سیاه یا گوشتی
خال‌ها زائده‌هایی هستند که هنگام ترکیب‌شدن سلول‌های پوستی با بافت اطرافشان ایجاد می‌شوند. بیشتر انواع خال بی‌ضرر هستند و جای نگرانی در خصوص آنها وجود ندارد. چنانچه در رنگ، ظاهر یا اندازه آنها تغییر محسوسی ایجاد شد، حتماً به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا راهنمایی بیشتری دراین‌خصوص به شما داشته باشد.

۲. لوپوس
لوپوس یک اختلال پیچیده خودایمنی است. این بیماری باعث التهاب و درد می‌شود و اثرات خاص آن ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد. لوپوس می‌تواند هر بخشی از بدن را درگیر کند. از هر ۱۰ نفر مبتلا به لوپوس ۹ نفر زن هستند و زنان با پوست تیره‌تر سه برابر بیشتر نسبت به سایر زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند. برای درمان مشکل پوستی لوپوس پزشک ممکن است یکی از موارد زیر را مطرح کند:

• هیدروکسی کلروکین: یک داروی ضد مالاریا که برای درمان آرتریت و بثورات مرتبط با لوپوس تجویز می‌شود.
• کورتیکواستروئیدها و سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی: چنانچه لوپوس پیشروی زیادی در بدن کرده باشد این دارو توصیه می‌شود.
• بیولوژیکی: به‌جای اینکه بر بسیاری از مناطق سیستم ایمنی تأثیر بگذارند بخش‌های خاصی از سیستم ایمنی را هدف قرار می‌دهند. بلیموماب برای درمان لوپوس یکی از این موارد است.

۳. پسوریازیس
پسوریازیس نیز مانند لوپوس یک مشکل خودایمنی محسوب می‌شود و اغلب به شکل لکه‌هایی خارش‌دار با ظاهر غیرعادی در بدن خود را نشان می‌دهد. نواحی پوستی که تحت‌تأثیر مشکل پسوریازیس قرار گرفته‌اند، ممکن است از لحاظ کمیت و کیفیت با یکدیگر متفاوت باشند. در فردی با پوست سفید، نواحی آسیب‌دیده معمولاً قرمز یا صورتی رنگ با پوسته‌های سفید است. همچنین برای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار لکه‌ها به رنگ بنفش، خاکستری یا قهوه‌ای تیره درمی‌آیند.
به طور معمول اولین درمان بیماری پوستی پسوریازیس که برای بهبود و برطرف کردن این بیماری در نظر گرفته می‌شود درمان‌های موضعی است. درمان‌های موضعی شامل کرم‌ها و پمادهایی هستند که روی مناطق آسیب‌دیده مورداستفاده قرار گرفته و تأثیر می‌گذارند. اگر به پسوریازیس پوست سر مبتلا هستید، ممکن است دکترها ترکیبی از شامپو و پماد را به شما توصیه کنند.

۴. اگزما
اگزما مشکلی است که در سنین کودکی احتمال رخ‌دادن آن بسیار بیشتر از سنین بزرگسالی است. اگزما انواع مختلفی مانند درماتیت آتوپیک و درماتیت تماسی دارد. اگزما ممکن است باعث ایجاد خارش روی یا اطراف صورت، پوست سر، آرنج، گردن، مچ دست، مچ پا یا پاها شود. این خارش‌ها بسیار اذیت‌کننده هستند و فرد را دچار مشکلات فراوانی می‌کنند. راه های درمان مشکل پوستی اگزما عبارت‌اند از:
• نرم‌کننده‌ها (مرطوب‌کننده‌ها): هر روز برای جلوگیری از خشک‌شدن پوست باید از مقداری نرم‌کننده یا مرطوب‌کننده بر روی پوست خود استفاده کنید تا دچار خشکی بیش از حد نشود.
• کورتیکواستروئیدهای موضعی: کرم‌ها و پمادهایی هستند که برای کاهش تورم و قرمزی در هنگام تشدید بیماری استفاده می‌شوند. البته به غیر این دو مورد درمان‌های دیگری نیز وجود دارد که عبارت‌اند از:
• استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها برای درمان خارش شدید پوست
• بانداژ یا استفاده از لباس‌های مخصوص که به بدن اجازه ترمیم با وجود پوشش روی ناحیه اگزما را می‌دهد.

۵. برص یا پیسی
احتمالاً با بیماری پیسی آشنایی نسبی داشته باشید. پیسی بیماری است که بر اثر کمبود رنگ‌دانه در ناحیه‌های مختلف پوست نمایان می‌شود. پیسی به شکل‌های مختلفی وجود دارد؛ ولی نوع اصلی آن باعث ایجاد لکه‌های سفید بر روی پوست می‌شود. درمان پیسی متفاوت است. در بیشتر موارد، اهداف درمان بیماری پوستی پیسی یا برص عبارت‌اند از:
• کند کردن روند پیشرفت این بیماری یا توقف آن
• بهبود و رشد مجدد ملانوسیت‌ها
• بازگرداندن رنگ به لکه‌های سفید پوست که می‌تواند به یکنواخت‌تر به‌نظررسیدن رنگ پوست کمک کند.
نکته‌ای که در درمان مشکل پیسی یا برص دارای اهمیت این است که درمان این بیماری ممکن است زمان بر باشد و شما نباید در این مدت امید خود را از دست بدهید. همچنین ممکن است شما مشغول درمان پیسی دست راست خود باشید و در طول همان مدت بر روی دست چپ شما علائم پیسی نمایان شود. این موارد کامل طبیعی است و شما از بروز چنین مواردی نباید متعجب شوید. گاهی اوقات نیز بسته به نظر پزشک متخصص ممکن است چندین روش با هم به‌صورت ترکیبی برای درمان پیسی یا برص مورداستفاده قرار بگیرند.

۶. آکنه
آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است. آکنه معمولاً یکی از چهار علامت زیر را داراست:
• پوسچول ها: که جوش‌هایی هستند که در نوک آنها چرک وجود دارد.
• پاپول ها: برآمدگی‌هایی هستند که از عفونت در فولیکول‌های مو ناشی می‌شوند.
• ندول‌ها: که توده‌های دردناک زیر سطح پوست هستند.
• کیست‌ها: که برجستگی‌های بزرگ‌تر، دردناک و پر از چرک در زیر سطح پوست هستند.

خوشبختانه راه ‌های درمان بیماری پوستی آکنه زیاد است. بنزوئیل پراکسید اولین محصولی است که برای درمان آکنه مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته جواب گرفتن ممکن است کمی زمان بر باشد و نباید برای جواب گرفتن عجله کرد. راه درمان دیگر استفاده از لیزر است. پوست خود را زیر اشعه ببرید و در کمترین زمان ممکن آکنه‌ها را ریشه‌کن کنید. روش درمان دیگر برای آکنه لایه‌برداری شیمیایی است. این کار باهدف ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست انجام می‌شود تا سلول‌های قدیمی با سلول‌های جدید و تازه‌نفس جایگزین شوند.

برچسب‌ها:

اشتراک‌گذاری: